خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

آیا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز به مقام امامت رسید؟

برابر دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام همه ذریه صالح و عادل آن حضرت به مقام امامت رسیدند. البته امامت دو قسم است: امامت ملکوتى که به ولایت مربوط است؛ و امامت ملکى که رهبرى و اداره امور را بر عهده دارد.

مهم‏ترین مقام همان امامت ملکوتى است. امامت ملکوتى به این معنا است که عقاید، اخلاق، اعمال و عبادات انسان‏ها که به عالم بالا صعود مى‏کند: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ»[۱] یک سلوک معنوى است که مسلک و راهنما و صراط مستقیم و رهبر مى‏خواهد. صراط مستقیم همان حق ممتد است که بین عبد و مولا کشیده شده و راهنماى قافله عظیم عقاید و اخلاق و عبادات، عقیده و خُلق و عبادت معصوم است.

یعنى نماز امام پیشاپیش نمازها است. و نمازهاى امت به دنبال آن بالا مى‏رود؛ عقیده امام پیشاپیش حرکت مى‏کند و عقاید امت به دنبال آن است. این که گفته مى‏شود اگر کسى نماز اول وقت بخواند به امام زمانش اقتدا کرده است، ناظر به این است که چون امام زمان علیه السلام اول وقت نماز مى‏خوانند مثل این است که انسان به آن‏ حضرت اقتدا کرده است؛ وگرنه امکان دارد امام در جایى تشریف داشته باشند که افق آن متفاوت باشد. بنابراین، در شرق و غرب عالم هر کس نماز اول وقت بخواند به امام زمانش اقتدا کرده است.

پس امامت ملکوتى یعنى رهبرى اخلاق، عقاید و اعمال و بالاتر از همه این‏ها رهبرى ارواح، موصوف به عقیده و خُلق و عمل امام است؛ چون تمام این موارد صفات ارواح است و ارواح اگر بخواهند صعود کنند، روح طیب امام- صلوات الله و سلام علیه- پیشاپیش و راهنماى این کاروان است. پس امام ارواح، روح امام است و امام عقاید و اخلاق، عقیده و خُلق امام است.

چنین امامت ملکوتى را تمام ذریّه صالح و معصوم ابراهیم علیه السلام دارا هستند و بالاترین و برجسته‏ترین آن مربوط به اهل‏بیت علیهم السلام است که وجود مبارک صدیقه کبرى علیها السلام از مصادیق بارز این انوار پاک به شمار مى‏آید. اما امامت مُلکى به معناى رهبرى امور اجرایى که تماس با مردم و شرکت در جنگ و صلح لازم دارد، به مردها مربوط است و زن‏ها را شامل نمى‏شود.

[۱] ( ۲). سوره فاطر( ۳۵): آیه ۱۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =