معرفی همایش
اهمیت موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی در شرایط کنونی جهان با وجود رسانه های مختلف و تاثیرات فراوان آنها بر جامعه بر هیچکس پوشیده نیست. از سوی دیگر، گرایش وسیع جامعه کشور به اینترنت و شبکه های اجتماعی با همه خوبی ها و بدی های آن، ضرورت و حساسیت موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی را صد چندان کرده است.
با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در کشور، تا کنون دو همایش ملی توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بسیاری از دانشگاه ها، مراکز علمی، پژوهشگاه ها، انجمن ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی مرتبط برگزار شده اند که نتایج بسیار خوبی را داشته اند.
با تغییر رویکردهای مدیریتی در آن مرکز و به منظور کاهش تصدیگریهای غیرضرور در دستگاههای دولتی، تصمیم بر آن شد که همایش مزبور در یکی از مراکز علمی و دانشگاهی کشور برگزار شود. با عنایت به این رویکرد جدید که می تواند موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی را به یک امر اجتماعی تبدیل کند، مرکز مزبور به دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف کشور اعلام نمود که نسبت به ارسال طرح اجرایی در این زمینه اقدام نمایند. پس از دریافت و بررسی پیشنهادهای ارسالی، دانشگاه امام صادق (ع) با توجه به حضور مؤثر در دو همایش قبلی و نیز با توجه به ظرفیتهای انسانی، نرمافزاری و سختافزای مناسب، انتخاب و مورد وفاق سایر پیشنهاد دهندگان نیز قرار گرفت.
افق و اهداف پیشرو
برای تبدیل همایش به مهم ترین رویداد علمی – فرهنگی سالانه در سطح کشور در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، اهداف زیر در دستورکار همایش قرار دارد :
- مفهوم سازی و تحلیل موضوعات مرتبط با سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
- سیاست پژوهی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موفق در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
- توصیف و تجویزهای علمی و کاربردی ناظر به مسائل سواد رسانه ای اطلاعاتی گروهای مختلف اعم از کارگزاران حاکمیتی، نخبگان و اهالی رسانه و اقشار مختلف مردم؛
- توانمندسازی گروه های مختلف جامعه (با اولویت دهی به خانوادهها و جوانان) از طریق معرفی فرصت ها و تهدیدهای رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای و نیز گسترش شناخت، چگونگی دسترسی و کاربرد هدفمند و مدیریت مصرف رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی.
با این توصیف، این همایش، نه تنها «تولید و تعمیق ادبیات نظری و علمی حوزه سواد رسانهای» را هدف اصلی خود میداند، بلکه بر آن است تا با «فرآوری مباحث نظری همایش و پشتیبانی فعالیتهای ترویجی حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی» مسئولیت اجتماعی همایش را تقویت نماید.
محورهای همایش
نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه ای (کلیات)
-
- سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛ افول و احیای تمدن های معاصر
- آینده پژوهی و آینده نگاری حکمرانی در حوزه سواد رسانه ای
- ابعاد و بایسته های نقش های حمایتی و نظارتی حاکمیت در حوزه سواد رسانهای
- حکمرانی در ایران و کشورهای اسلامی، سواد رسانه ای و احیای تمدن نوین اسلامی
- اصول سیاستگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع سواد رسانهای
- چهارچوب قانونگذاری در حوزه سواد رسانهای
- نسبت مردم و دولت در حکمرانی سواد رسانهای
- تأثیرمتقابل سواد رسانهای و حکمرانی کشور
- مداخلات بین المللی از مدخل ضعف سواد رسانه ای
- جنگ شناختی و پدافند از طریق ارتقاء سواد رسانه ای
- مردمی سازی سواد رسانه ای
- نقش خانواده در ترویج و نهادینه سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- نقد و نقش عملکرد نظام آموزشی رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- نقد و نقش عملکرد نهادهای سنتی و مذهبی تعلیم و تربیت در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی : مساجد، هیئات، نماز جمعه و جماعات، حوزه های علمیه، …
- مرور تجارب جهانی در مردمی سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- “مردم نهادها” و مردمی سازی ترویج سواد رسانه ای
- نقش علوم شناختی در تبیین و ترویج سواد رسانه ای
- ضعف سواد رسانهای، بستر رشد اخبار جعلی و شایعات
- سواد رسانه ای در کودکان و نوجوانان
- کارگزاران و سواد رسانه ای
- بایسته های حکمرانان و کارگزاران در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- نقد و ارزیابی عملکرد رسانه ای مدیران دستگاهها و نهادهای کشور از منظر سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- راهکارهای روزآمدی و ارتقای دانش رسانه ای کارگزاران و کارشناسان حاکمیتی
- بررسی و مطالعه تطبیقی رویکرد و عملکرد مدیران بخش های عمومی و دولتی و خصوصی در زمینه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- نقش دانش و سواد رسانه ای کارگزاران و کارشناسان حاکمیتی بر بهینه سازی فرایندهای برنامه ریزی، تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی
- مرور تجارب جهانی در روزآمدی و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی مدیران
- معرفی و تحلیل الگوهای موفق عملکرد مدیریتی کشور در زمینه بهره مندی و کاربری سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- انتخابات و سواد رسانه ای
- بومی سازی ادبیات نظری سواد رسانه ای
- مفهوم سازی و تبیین مبانی نظری سواد رسانه ای و اطلاعاتی بومی
- مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانه ای
- معرفی، نقد و تحلیل مبانی فکری و معرفتی مسلط جهانی در عرصه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- آموزه های اسلامی در حوزه تبیین و ترویج سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- تبیین رابطه زیست و تربیت اخلاقی اسلامی با سواد رسانه ای
- ارائه الگوهای بومی آموزش و ترویج سواد رسانه ای
- سواد رسانه ای و فعالیت رسانه ها
- آسیب شناسی شیوه تنظیم گری (رگولاتوری) نظام رسانه ای کشور درنسبت با سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- نقد و تحلیل محصولات و فعالیت های رسانه ها از منظر سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- معرفی و تحلیل الگوهای موفق محصولات و فعالیت های رسانه ها در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- سیاستگذاری و مقررات گذاری رسانه ای در نسبت با سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- تحلیل سیاست ها و عملکردهای تقنینی و اجرایی و قضایی کشور در مواجهه با رسانه های مهاجم از منظر سواد رسانه ای و اطلاعاتی
- تحلیل و بررسی کارکرد ها و کاربردهای رسانه های نوین در ترویج سواد رسانه ای
- تأثیرات متقابل تحولات همگرای فناوری های رسانه ای و سواد رسانه ای و اطلاعاتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان
- ضعف سواد رسانهای، عامل گسترش محتوای آسیب رسان
- اطلاعات، رسانه ها و نقش درمانی آنها (اطلاع درمانی و رسانه درمانی)
- کارکرد سلبریتی ها در امر سواد رسانه ای
- کاربردسازی سواد اطلاعاتی
- سواد اطلاعاتی و جریان آزاد داده و اطلاعات در جامعه دانش محور
- سواد اطلاعاتی و حکمرانی داده و اطلاعات
- سواد اطلاعاتی و خودتوانمند سازی مردم در درک، تفسیر و کاربرد اطلاعات
- سواد اطلاعاتی در زندگی روزمره مردم( بهداشت و سلامت، یادگیری، تجارت، … )
- موانع توسعه سواد اطلاعاتی
- چالش های آموزش سواد اطلاعاتی در نظام آموزشی کشور
- بومی سازی استانداردها، رویکردها، تجربه ها و نرم افزارهای سواد اطلاعاتی
- نقش نهادهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و شهری در توسعه کاربردهای سواد اطلاعاتی
نشانی اینترنتی اتاق برگزاری همایش در فضای مجازی:
نشانی اینترنتی پخش همایش بصورت زنده (در صورت تکمیل تعداد نفرات اتاق برگزاری همایش):